Een kunstwerk dat leeft, herleeft en blijft schitteren
Voor de h3h biënnale 2025 in Oosterhout creëerde kunstenaar Tom Heerschop het indrukwekkende glaskunstwerk Ontsteek een lichtend vuur dat nooit meer dooft. Dit monumentale drieluik van 1,25 x 8 meter, opgebouwd uit 39 panelen, werd in residentie gerealiseerd bij GlasLab Den Bosch. Na afloop van de tentoonstelling raakte één van de luiken onherstelbaar beschadigd. Maar het vuur doofde niet. Integendeel – samen met glasatelier KunstRegie B.V. in Den Bosch werkt Heerschop nu aan een wedergeboorte in glas.
Het oorspronkelijke werk verbeeldt drie spirituele grondleggers van de kloostergemeenschappen in de Heilige Driehoek: Benedictus van Nursia, Ignatius van Loyola en Norbertus van Gennep. In hun patroonschap herkende Heerschop verwijzingen naar de vier elementen. Hij verbindt deze historische legendes op poëtische wijze met actuele thema’s als klimaatverandering en ecologische vervreemding. Door brandschilderwerk, smelttechnieken en appliqué te combineren binnen een stalen frame, ontstaat een tijdloos kunstwerk dat zowel mystiek als maatschappelijk geladen is.
Het beschadigde derde deel wordt niet gereproduceerd, maar volledig opnieuw geïnterpreteerd en vormgegeven. Zo krijgt het kunstwerk niet alleen een nieuw hoofdstuk, maar ook een andere betekenis – én hopelijk een passende bestemming. Door de verandering weekt het werk zich los uit zijn eerdere context en opent de mogelijkheid om het geheel, of drie afzonderlijke delen, aan te kopen. Zo beïnvloeden Tom Heerschop en KunstRegie gezamenlijk de levensloop van het kunstwerk.
Het nieuwe verhaal toont niet langer de twee werelden van Norbertus van Gennep – die van rijke edelman en heilige, gescheiden door het seismogram van de hervormende beving – maar het eigenlijke moment van zijn bekering: de val van het paard, ná de blikseminslag. Norbertus wordt hier omringd door de ruïnes van een verwoeste stad. Verwijst de kunstenaar hier naar Gaza, Oekraïne, de gevolgen van een aardbeving, of een ander historisch oorlogsgebied? In het tafereel verschijnen twee grote handen die naar beneden reiken. Om de edelman op te lichten misschien, hem te vernietigen, of naar het hemelse te begeleiden?
Die onmiskenbare handen in het werk van Tom Heerschop
Wie hem kent herkent direct deze symboliek in zijn beeldtaal, evenals de vloedgolf aan beelden die hij over ons netvlies uitstort. Én zijn werkproces, dat nu – na het langdurig herstel van hand en hoofd – langzamer verloopt, maar van meer diepte en helderheid getuigt. Die gelaagdheid maakt dat het verhaal met de patroonheiligen een universeel verhaal wordt: over leven, dood en herleven, over het cyclische leven. Over een kunstwerk dat onherstelbaar beschadigd raakt en weer opleeft. Over de kunstenaar, de mens, de mensheid.
Het werkproces bij KunstRegie onderstreept het belang van de samenwerking tussen kunstenaar en vakatelier. Glaskunst vraagt om meer dan visie alleen – het vereist technische beheersing, materiaalkennis en een scherp oog voor detail. Juist in die wisselwerking ontstaat iets bijzonders: het atelier maakt het mogelijk dat de ideeën van de kunstenaar werkelijk tot leven komen in glas. Voor Tom Heerschop biedt KunstRegie een plek waar hij zijn beeldtaal kan verdiepen en vertalen naar een nieuwe dimensie.
Hiermee begin de zoektocht naar een nieuwe plek voor dit werk
Deze blog is een uitnodiging aan instellingen en organisaties die zich willen verbinden aan een kunstwerk dat niet alleen visueel krachtig is, maar zich ook spiritueel en ecologisch uitspreekt. Ontsteek een lichtend vuur dat nooit meer dooft is meer dan een kunstwerk – het is een statement, een belofte, hoop, gegoten in glas. Een werk dat een ruimere betekenis kan geven aan onze gedeelde verhalen, voor een plek waar schoonheid en bezinning samenkomen.
Gebroken en geheeld, zoals alles in het leven, vindt ook dit kunstwerk opnieuw zijn weg.














