Voor een work-in-progress experimenteren de glazeniers van KunstRegie momenteel met het versmelten van glaspoeders. Zij maken een vertaalslag van aquarellen naar glas.
Eerder werd de glas-smelttechniek toegepast voor glas-op-glas (noord- en zuidportaal Academiehuis de Grote Kerk Zwolle) en glas-op-glas met brandschilderwerk (monument begraafplaats Leiden van Hadas Lieber). Het werken met Bullseye frits is nieuw binnen het atelier.
De op aquarellen geïnspireerde kunstuiting op Bullseye Glass is een proef met vergruisd glas op glas. Dit is verkrijgbaar in opaline en transparante glassoorten, van poeder tot een fijne, medium of grove maling. De poeders waarmee nu wordt gewerkt zijn met een medium aangemaakt tot een vloeibare massa, dik of dun, zodat de glaspoeders kunnen worden aangebracht op een glasplaat. Zodoende is het mogelijk om verschillende kleuren in elkaar te laten vloeien, te mengen en figuren te trekken.
Na een droogtijd van 24 uur zal de ‘aquarel’ middels een full-fuse op 800 graden Celsius volledig versmelten met het vaste glas. In tegenstelling tot brandschilderwerk is het versmelten van glaspoeders op glas erg geschikt voor de toepassing in een buitensituatie.
KunstRegie blijft innovatief in het zoeken naar mogelijkheden om het handschrift van een kunstenaar te vertalen naar glas.